CENTAR BUZETA RASKOPAN USRED LJETA

Ugostitelji i trgovci u očaju, a za Kajina sezona počinje u - rujnu!

1
Centrom grada mogu samo zaigrani biciklisti
Centrom grada mogu samo zaigrani biciklisti

Konobari hoće ići na more! Oni buzetski, čini se, komotno si to mogu dozvoliti: otići na ferije usred turističke sezone. Sve zahvaljujući tome što je zbog rekonstrukcije zatvorena državna prometnica u srcu grada, od autobusnog kolodvora do Mašimove škuje, pa se do kafića, gostiona i trgovina, otežano ili nikako dolazi. Radovi su započeli krajem travnja, a trebali bi biti gotovi tek sredinom rujna, što u očaj baca vlasnike desetak objekata koji ovise o cesti.

Elem, ova će sezona ugostiteljima i trgovcima, kako kažu Buzećani, „dati brticu“, ali ne onakvu kakvu svi priželjkuju.

 

Ne okreću se odojci

Na gradilištu – Riječkoj ulici – zatičemo troje, četvero radnika. „Možda se gradi metro, pa su ispod zemlje“, nehajno dobacuje kibic. Između teških strojeva sredinom 650 metara duge, potpuno raskopane ceste slalom, slobodan kao ptica, vozi mališan na biciklu. Iz hvaljene grill-picerije, tu nasuprot Inine benzinske, na koju također stižu rijetka vozila, tek blago dimi roštilj. Na ražnju odojak, čini se, davno nije okrenut. Potvrđuje to i priča vlasnika radnje Elvisa Korace.

Elvis Koraca: Uzalud nam trud, svirači

Promet mu je - ide drito u glavu - pao za 75 posto. „Na aparatima“ je pa će, izgleda, prije u banku po spasonosni kredit negoli u mesnicu po namirnice. Spasilo ga je, zapravo, to što je njegova stara ekipa pristala na smanjenje plaća. Umjesto deset, u sezoni će imati svega šest radnika.

„Uzalud nam trud svirači! Pomirio sam se: sve je po zakonu, poštuju se rokovi“, sarkastično primjećuje Koraca. „A to što je gradonačelnik Damir Kajin tvrdio da će jedan trak ceste sve vrijeme biti otvoren, to nema veze. Otkad se gradi, nije se udostojio doći do nas, vidjeti jesmo li živi“, dodaje.

Podsjećamo ga da su iz Grada najavili kompenzacijske mjere. „Radije bih da mi ne daju ništa. Dobit ću sto eura, samo da bi mogli reći da su pomogli. Sve je moglo drukčije: početi na vrijeme, u veljači, kako se najavljivalo, a ne u travnju, te  raditi u etapama, bez kompletnog zatvaranja prometa“, odgovara.

Ali graditi se mora, na kraju će svima biti bolje, primjećujemo. „Ma, naravno da san za to da se dela cesta, 23 leta san tu. Ali ne ovako: da za početak radova saznam ujutro kada dođem na posao; da na početku mjesec i pol nema nikoga na gradilištu i da im za nešto više od pola kilometra treba čak pet mjeseci! Da smo znali cijelu istinu, drukčije bismo se organizirali i s radnicima, jer moji dolaze iz Makedonije, Srbije, Bosne i Hercegovine. Ovo je klasična hrvatska priča“, kaže.

Nema "slučajnih" turista

Upućuje nas i na svoje kolege i trgovce, jer svima ovo teško pada, svi su jednako frustrirani. Da se jedno najavljivalo, a ispalo je skroz drukčije tvrdi i Alen Sprčić, suvlasnik firme koja ima kafić i trgovinu u starogradskoj jezgri. Ovdje gosti još nekako i dođu, zahvaljujući naknadno postavljenim putokazima za stari grad.

Alen Sprčić: Dolje u centru, kolege su u teškoj banani

„Ali fale oni slučajni turisti, od kojih zapravo živim, jer mi smo gostima iz zapadnih zemalja prva i zadnja postaja u Hrvatskoj. Prati li putnik glavnu signalizaciju, neće ni ući u Buzet, budući da je centar grada svugdje prekrižen. Mi još nekako i guramo, promet mi je pao za 20 posto, ali kolege dolje, u centru, skroz su u banani. Ondje kafić i udarnu nedjelju zna imati mizeran promet“, priča Sprčić, kod kojega također rade strani radnici, konkretno tri konobarice iz Ukrajine.

„Ma, sve i ne treba čuditi kada naš gradonačelnik na sastanku s ugostiteljima kaže – čuo sam na svoje uši - da turistička sezona u Buzetu započinje u rujnu!“, dodaje ozlojeđeno.

Pitamo o svemu što smeta ugostitelje i gradonačelnika Kajina. „I ja sam mnogo čime nezadovoljan. Primjerice, time što 20 posto građana Buzeta, ali i općenito, iskazuje minimalne plaće; što mnogi od njih voze i bmw-e, i što koriste usluge Grada kao da su socijala. To se ne odnosi na vaše sugovornike iz ove priče. Smeta me i to što Buzet ima najniže cijene svega, što se ovdje, za razliku od drugdje, ne plaća ni grobna naknada, ni parking, a komunalna naknada je među nižima. I to svi znaju“, započinje Kajin.

Kompenzacijske mjere

Napominje da je rekonstrukcija Riječke ulice investicija Hrvatskih cesta, vrijedna 1,2 milijun eura, od čega će nešto manje od 200 tisuća pokriti Grad. Izvođač radova je Colas Varaždin, a podizvođači su buzetske tvrtke. Izgradit će se i kružni tok kod Spomen parka, što će pridonijeti  protočnosti prometa.

Damir Kajin: Trebalo je iskoristiti trenutak, preuzeti odgovornost

„Trebalo je iskoristi trenutak, jer da nismo… Netko treba preuzeti odgovornost. Svi tamošnji mještani jesu za ove radove; za to da se težak promet preusmjeri iz centra grada, za veću sigurnost. Dobit ćemo sadržaj kakav smo prije tri godine mogli samo sanjati: obnovljenu cestu, nogostupe, javnu rasvjetu, odvodnju i kompletne instalacije. S ovom ulicom i novom zaobilaznicom Buzet će imati svoj ring, a nismo ni Beč ni Pariz“, kaže Kajin i naglašava da bi sve trebalo biti gotovo dva tjedna prije roka, odnosno početkom rujna, uoči glavne gradske fešte Subotine.

Objašnjava nam da se nije moglo ranije krenuti „kopati“, jer nije bila gotova gradska zaobilaznica. Razmišljalo se o naizmjeničnom prometu, ali to se kasnije pokazalo tehnički nemogućim i eventualno će moći zaživjeti u kolovozu. Zbog pada prometa nekih objekata, ovotjednim rebalansom gradskog proračuna osigurat će se 30 tisuća eura izravne financijske pomoći, što je, naglašava Kajin, „gotovo jedinstven slučaj u Istri“.

„A što se tiče ful-sezone, naravno da nam je ljeto, kao i svima, izuzetno važno, ali udarni dio u Buzetu ipak je razdoblje od Subotine nadalje, zbog svih naših manifestacija, od auto-utrka, sajmova tatrufa, do adventa“, zaključuje Kajin. (Piše: Igor Radić, snimio: Milivoj Mijošek)

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa