Ujutro posao, popodne bira: 'Krenuli smo iz garaže, a danas možemo napraviti velike stvari'
Nema Buzet samo Favorit, što vam je? Previše ovdje na sjeveru Istre vole piti biru, da bi knjiga spala na jedno slovo. Evo, ekipa iz pivovare Bruman, tu na korak od one šire poznate, Istarske, marljivo kuha svoje craft dragulje.
Bruman znači dobar, vrijedan marljiv. Znači: bruman pije Bruman. „Sad ćeš piti najbolje bire… Kaj ćemo natočit?“, pita naš domaćin Darko Hrvatin.
Lupi me pajserom
„Lupi me 'Pajserom', lagerom kakav je nekad bio, pravim zidarskim“, „Uplaši me 'Babauom', nek' me uzme kao nekad zločestu djecu“, „Daj mi jedan 'Contracolpo', da me uzme ne baš na prvu, nego barem na treću“.
Na kojigod se odgovor odlučili, nećete pogriješiti. Spomenuti originalni nazivi donose jednako tako jedinstvene, odlične okuse. Nije lako kad te pošalju na ovakav zadatak. Iskušenje je to. Treba kasnije trezveno napisati priču. Samo najjači karakteri mogu izdržati gostoljubivog Darka.
Pivovaru drži s bratom Goranom, te Draganom Kranjčićem. Godišnje kuhaju 30 tisuća litara, u šest vrsta i jednom „specijalu“, Cherepah se zove, to dođe kornjača na ruskom. Za detalje, guglajte.
Ovi sasvim posebni Buzećani nekad su u svom gradu organizirali vodeće downhill utrke u regiji: spust šumom, slalom među stablima, adrenalin za najhrabrije. A onda su se, kao dokazani borci protiv dosade, zaželjeli novih poglavlja i krenuli – delati bire. Iz puke znatiželje.
„Vidjeli smo da se bira može raditi doma, pa je izazovno izgledalo zatvoriti se u garažu i skuhati našu prvu. Željeli smo napraviti sasvim drukčiju biru, nešto dobro za popiti kad odemo vani, u izlazak“, vraća Darko film deset godina, kad na Poluotoku nije trebala ruka za prebrojati zanatske pivovare.
Svaka nova bolja
Nabavljali su knjige, češljali Internet, recepte i tehnologiju, upijali od Andreja Čapke iz Zmajske pivovare, isprobavali različite hmeljeve i stilove.
„I svaka iduća bira bila nam je najbolja dotad. To je bilo super, ta zezancija u garaži i stalno novi okusi“, dodaje.
Sve novce ulagali su u opremu i suvereno napredovali. Toliko da je stvar nadišla šalu. Hobi je prerastao u posao. Otvorili su firmu, no i danas je svaki od njih ipak zaposlen drugdje. Biru – još uvijek – rade u „slobodno vrijeme“. Ujutro posao, popodne pivo, šalimo se.
„Nismo nikad računali s time da ćemo imati vlastitu pivovaru, ali tjera te ta priča dalje, ne daje natrag. Šoldi su nam na zadnjem, a dobra bira na prvom mjestu. Ovo i danas radimo iz gušta. Dobra reakcija ljudi nema cijene“, poručuje Darko.
O biri bi, priznaje, pričao do sutra. Pa ga i ne prekidamo.
„Skuhati biru, to izgleda jednostavno, no nije baš tako. Zeznuti možeš na svakom koraku. Vrlo je važna čistoća, što kvalitetnija voda… Ovaj posao je kompleksan, nije to samo proizvodnja: treba osmisliti nazive piva, etikete, pakiranja, osigurati distribuciju. Sve smo to mahom sami radili: ako je netko i dao ruku, ideja je uvijek krenula od nas. Takvi smo, volimo izazove. Bude naravno i kriza, pogotovo ljeti, kad se kuha jakim tempom, no brzo prođu i idemo dalje…“.
Kao sakupljanje pokemona
I još: „Volio bih da mogu raditi specijale i stalno izbacivati nova piva, no za to treba imati vremena“.
Danas je craft pivarstvo uzelo maha: i proizvođača, i stilova koliko ti srce želi. Pivoljupci stalno traže nove okuse, ocjenjuju ih kao da sakupljaju pokemone, osvajaju trofeje. Treba tu opstati. A Bruman čuva svoje mjesto. Prepoznatljiv je, posebno u Istri, po izbalansiranim pivima sa zahmeljenim aromama, u odnosu na one prevladavajuće, sa sladom u prvom planu.
Darko preferira pale-ale. Biru „z butige“ pije „samo ako baš mora“. Brzo se čovjek nauči na bolje.
Potvrđuje to i iskustvo s ugostiteljima koji, pogotovo isprva, suzdržano ubacuju „craftice“ u ponudu, naravno zbog veće cijene u odnosu na industrijske. „Takvima uvijek savjetujem: dajte ljudima šansu, spremni su platiti kvalitetu, što se ubrzo i potvrdi na šanku“, veli Darko.
Na prekretnici
Svjestan je činjenice da se Bruman nalazi na svojevrsnoj prekretnici. Hoće li iskoristi sav potencijal?
„Konstantno rasteš, izgradiš brend… Mogli bismo sad, da se skroz bacimo u ovo, u kratko vrijeme napraviti velike stvari: podignuti posao, marketing, prodaju, zaposliti ljude… Možeš, s druge strane, reći i 'okej zadovoljan sam ovako', no nikako ne smiješ stajati u mjestu, jer si na tržištu s velikim craft pivovarama. Kako bilo, nastavljamo se truditi biti stalno bolji, ostati lokalni, prepoznatljivi po kvaliteti“, zaključuje naš domaćin.
Nazdravljamo jednim putnim „Brain Fuckerom“. Čisto da ostanemo brumni.