Evo kada raspisuju javnu nabavu za obnovu i dogradnju pulskog lukobrana
U veljači ćemo raspisati javnu nabavu, a radovi bi trebali početi u svibnju, ovisno koliko će na koncu trajati javna nabava, dok bi sve trebalo biti zgotovljeno sredinom 2027., kazao je Dalibor Brnos, ravnatelj Lučke uprave Pula, na današnjoj konferenciji o projektu „Rekonstrukcija lukobrana u luci Pula“. Najavio je i veliku feštu kada bude završeno ono što se u Puli zaziva već jako dugo, a to je obnova i dogradnja lukobrana koji je, nakon što je građen prije više od sto godina, danas prilično načet zubom vremena.
- Prethodnih se godina puno pričalo i pisalo o pulskom lukobranu, ali sada je konačno došlo vrijeme da se nešto poduzme. Kažem konačno jer je on na listi prioriteta bio na prvom mjestu još otkako je pulska Lučka uprava i osnovana 1999. godine. Glavni je projekt napravljen još 2005. Zanimljivo je da je lukobran građen od 1910. do 1914. kao najveća građevina tog doba na Mediteranu, a da je 2004., dakle 90 godina poslije, napravljen glavni projekt njegove obnove. Točno sto godina nakon završetka radova Lučka uprava je prvi put prijavila projekt za dodjelu bespovratnih sredstava, ali tada nije prošao. No, lani smo napokon uspjeli, nakon što smo godinama radili na njemu, kazao je Brnos.
Iznio je i neke detalje, poput onoga da je lukobran trenutno širok oko sedam metara, a nakon završetka obnove bit će proširen na osam i pol metara. Naveo je da će posebno izazovan biti stručni nadzor jer će se većina radova odvijati ispod površine mora, na dubini čak i do 35 metara.
Nositelj projekta je Lučka uprava Pula, a vrijednost je 26,8 milijuna eura. „Bespovratno smo dobili 18,3 milijuna, što je 85 posto sredstava iz instrumenta za povezivanje Europe. Županija će sufinancirati s 3,2 milijuna eura, a Ministarstvo s pet milijuna. Dakle, sredstva smo osigurali, ali pravi je posao tek pred nama“, rekao je Brnos, koji očekuje da će novi lukobran povećati putnički i teretni promet u pulskoj luci.
Župan Boris Miletić kazao je da je ovo veliki dan ne samo za Pulu, već i Istarsku županiju. Naveo je da je lukobran jedna od rijetkih infrastrukturnih građevina koje Austrougarska nikada nije u potpunosti završila. „Zato idemo i u dogradnju. Stručnjaci kažu da, osim tisuća kubika kamene građe koja je ugrađena u lukobran, on u sebi sadrži više građevnog materijala nego čitava pulska starogradska jezgra“, istaknuo je.
Gotovo da je gradski mit postala priča da bi se lukobran mogao urušiti kad bi naišao neki veći plimni val ili jako nevrijeme. Miletić se i na to osvrnuo. „Kad bi nas stvarno pogodio plimni val, lukobran se ne bi urušio, ali bi Pula bila poplavljena. Zato je ovo i sigurnosni projekt, koji će pulskom zaljevu donijeti ogromni potencijal za budućnost. Pritom možemo udahnuti jedan novi impuls razvoju Pule, gradu koji je na moru, ali ne živi uz njega. Ovo je impuls koji otvara prosperitet za Pulu, zamašnjak za grad. Vjerujem da će za desetak godina, ako ne i prije, Pula biti pravi mediteranski grad, grad koji živu uz i na moru“, zaključio je Miletić.
Pulski gradonačelnik Filip Zoričić rekao je da je ovo još jedan lijepi dan za grad. „Kad jedan projekt prošlosti postane projekt budućnosti, to je dobra poruka. Volio bih da Pula bude grad na moru, to je ono što nas zasigurno čeka. Vjerujem da će nakon obnove i dogradnje lukobrana i razvoja cijelog područja Valelunge Pula napokon imati i svoju rivu“, naglasio je.
Predstavnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Marko Boban kazao je da je ovaj projekt dio snažnog investicijskog ciklusa u pomorsku infrastrukturu, koji se posljednjih godina odvija duž cijele hrvatske obale. „Ovakva su ulaganja prepoznata kao ključni pokretač razvoja. Ministarstvo podržava ovaj projekt, time osiguravamo veću otpornost luke i njezinu održivost. Pulska luka definitivno zaslužuje modernu i sigurnu infrastrukturu koja će osigurati bolju zaštitu plovila, unaprijediti lučke kapacitete i pridonijeti gospodarskom razvoju ovog kraja. No, važnost ovog projekta ne ogleda se samo u jačanju lučkih kapaciteta. Njegovim dovršetkom i povećanjem maritimne sigurnosti otvaraju se brojne mogućnosti ne samo za djelatnosti u luci, nego i za druge subjekte u priobalnom području. Ovim se zahvatom planira značajno smanjiti negativni utjecaj sve češćih jakih udara mora, čime će se osigurati sigurniji uvjeti za poslovanje i za svakodnevni život, rekao je Boban.
Marko Martinčić, za kojeg je Miletić rekao da je čovjek koji je jako puno toga napravio na ovom projektu, detaljno je na kraju konferencije predstavio glavni projekt, čiji je autor.