Izložbe, performansi i Rambo na Portarati
"Mikrokozmos" tema ovogodišnjeg 30. Sa(n)jam knjige u Istri – Pulskog festivala knjiga i autora, koji će se održati od 29. studenog do 8. prosinca, dodiruje i brojne sajamske programe koji se održavaju izvan književne pozornice u pulskom Domu hrvatskih branitelja. Mikrokozmose umjetnika obljetnički Sajam predstavit će publici kroz pet izložbi snažnih autorskih rukopisa glumca Livija Badurine, umjetničke fotografkinje Tanje Draškić Savić, majstora stripa Tanina Liberatorea, fotografa Milomira Kovačevića Strašnog i akademske slikarice Antonije Rusković Radonić u pulskim galerijama - Vincent iz Kastva, Domu hrvatskih branitelja, Gradskoj galeriji Pula, Makina i Cvajner. Audio-vizualni performans „Propulzor: Partitura za brod Galeb“ održat će se u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula, a svoju će poeziju Aljoša Pužar pretvoriti u performans u Crvenom salonu DHB-a. Na slavlju 30. rođendana Sajma na koncertu na Portarati nastupit će svjetski mega car Rambo Amadeus.
Sve počinje već ovoga tjedna: najava velike sajamske obljetnice dogodit će se uoči Sajma u Noći kazališta 16. studenog u 19:00 sati u Galeriji Vincent iz Kastva u Istarskom narodnom kazalištu, gdje se u partnerstvu s INK-om pod temom Mikrokozmos otvara prva izložba Sajma „Dnevnik glumca: Pokusna dvorana /prostor nastajanja i nestajanja“ Livija Badurine. Glumac i prvak Drame zagrebačkog HNK-a, kazališni umjetnik Livio Badurina - kojeg s pulskim Sajmom povezuju i brojni programi sajamskih otvaranja u kojima je nastupao - snimao je sve svoje predstave od 2008. te svoje zapise objedinio na izložbi video-instalacija "Pokusna dvorana/Prostor nastajanja i nestajanja" koja je nastala iz serije radova "Dnevnik jednog glumca". Izložbu je u ožujku ove godine premijerno predstavio u zagrebačkom HNK-u, koji je i producent ovog projekta, a potom i na Dubrovačkim ljetnim igrama, a sada će djela Livija Badurine vidjeti i pulska publika. Riječ je o videoradovima u kojima se isprepliću fotografija i video snimljeni fotoaparatom i mobitelom tijekom nastajanja predstava Medeja Tomaža Pandura, Edip Eduarda Milera, I konje ubijaju, zar ne? Ivice Boban, Kraljevo Ozrena Prohića i Mi smo kraljevi a ne ljudi Matije Ferlina.
„Što je vidio dok je nastajao scenski događaj u kojemu će on biti gledan?“, pita se Leonida Kovač u eseju koji prati izložbu, i, uz ostalo ističe: “Ako je suditi prema Dnevniku glumca, za Livija Badurinu ne postoji prazan prostor, kao ni granica koja dijeli pozornicu, ma kakva bila, od nečega što ona nije. Prostor vidljiv u njegovim dnevničkim vizualnim esejima do krajnjeg je zasićenja napučen raznorodnim mikrosituacijama generiranim susretima i mimoilaženjima ljudi, ispisanih riječi i kojekakvih stvari. Od papirića, zidnih pločica, životinjskih maski, do kompjutera. Zato svaki slijed opažajnih bljeskova kojima je artikuliran Dnevnik postavlja brojna pitanja o mjestima, razinama i registrima događaja drame. O sceničnostima s onu stranu prizorišta i o migrirajućim česticama koje se nastanjuju u živim tijelima da bi ona privremeno metamorfirala u napisane, režirane, koreografirane likove. O utiskivanjima koja iznenada izranjaju kao sjećanja što postojeći u osobitoj vrsti vremenitosti postaju neizvjesnost sama.“.
Tijekom cijelog 30. Sajma velika izložba portreta autora koje je snimila dugogodišnja suradnica Sajma, umjetnička fotografkinja Tanja Draškić Savić bit će postavljena u Kavani Mozart i holu DHB-a. Izložba naslovljena „Tanjini portreti“ donosi četrdesetak crno-bijelih portretnih fotografija autora koje je Tanja Draškić Savić snimala od 2013. godine, kao fotografkinja Sajma. Između ostalih, svojom je kamerom Tanja Draškić Savić za povijest u vremenu zaustavila dolazak na pulski Sajam nobelovca Wole Soyinke, njemačkog filozofa Petera Sloterdijka, sirijskog pjesnika Adonisa, ilustratora i dizajnera Mirka Ilića…
U programu 30. Sajma u utorak 3. prosinca u 21 sat u Gradskoj galeriji Pula veliki Tanino Liberatore, zvijezda europskog stripa, tvorac „RanXeroxa“, osebujan autor suvremene likovne umjetnosti, predstavit će se izložbom radova „Fragmenti kaosa“. Izložba je dio sajamskog programa Storie italiane /Strip Strasse, a kustosice su Paola Damiano i Nicoletta Rondinella, koje u Pulu stižu s poznatog Međunarodnog festivala pop kulture - Napoli Comicon. Tanino Liberatore, poznat kao Michelangelo talijanskog stripa, na izložbi „Fragmenti kaosa“ predstavlja se publici kroz „igru ogledala između prošlosti i sadašnjosti: Tanino Liberatore iz ’70-ih i ’80-ih godina koji je tek počinjao stvarati u devetoj umjetnosti kao provokator, sanjar, eksperimentator, ali istodobno i njezin zatočenik koji tvrdoglavo i detaljno istražuje savršenstvo linije – i današnji Liberatore, profinjeni ilustrator koji pogledu publike nudi oronule i prelijepe žene, erotične i izazovne, ali i prokletnice i moćnice, nakon mnogih godina promišljanja, digitalnog crtanja i prihvaćanja utjecaja drugih vrsta umjetnosti.“
U srijedu, 4. prosinca, u 21 sat Milomir Kovačević Strašni, jedan od najpoznatijih foto-kroničara Sarajeva, višestruko nagrađivani fotograf koji od 1995. živi u Parizu, predstavit će se u Galeriji Makina izložbom „Sarajevo 80-ih“. U tekstu kataloga izložbe fotografija Milomira Kovačevića Strašnog pod naslovom „Osamdesete“ novinar i publicist Boro Kontić, u čijoj je emisiji rođena slavna „Top lista nadrealista“, traga za korijenima kultnih osamdesetih u Sarajevu, te fotografske zapise Milomira Kovačevića Strašnog svrstava uz kulturne činjenice 80-ih u Sarajevu, ali i naših prostora uopće, Među njima su, između ostalih, film „Sjećaš li se Dolly Bell“ Emira Kusturice, pjesnici poput Semezdina Mehmedinovića i Miljenka Jergovića, režiseri i glumci s Akademije scenskih umjetnosti, od kuda stiže „Audicija“…
Svečano otvaranje programa Konavle – zemlja gost ovogodišnjeg Histrokozmosa i izložbe „Let s vilama“ akademske slikarice iz Konavla Antonije Rusković Radonić zakazano je za četvrtak 5. prosinca u 12.30 sati u Galeriji Cvajner. Među brojnim gostima koji stižu iz Konavla predvođeni leksikografom i piscem Vlahom Bogišićem, na otvaranju ovog sajamskog programa bit će i načelnik Konavla Božo Lasić i umjetnica Ljuba Gamulin, a kustosica izložbe je povjesničarka umjetnosti Gorka Ostojić Cvajner.
„Bijele vile, kako se za mitska bića vična letu, ali i same Konavoke kaže po konavosku, pojava su iz jezika, predaje i priče, pa je utoliko i logično da ih svatko za sebe prepozna u pejzažu kojim se kreće, bilo u zbilji ili u predodžbi kakvu sažima figuracija slikarice koja je na glas došla otvaranjem prozora u horizont iz malog dovršenog svijeta koji kao da se otima sudbini potonulog kulturnog dobra. I sama je Antonija Rusković poduzela pa i dovršila toliko toga da bi figure iz kojih taj svijet dolazi rekonstruirala i dokumentirala, no ono što njezine slike, za koje se tek čini da su iz njega preuzete, u bitnome odvaja od te geste jest njegova procijeđenost, istinitost u smislu Aristotelova poučka da se tek u fikcionalnom, izmišljenom može sa sigurnošću računati s potrebnom dozom vjerodostojnosti“ , piše, uz ostalo, o izložbi Vlaho Bogišić.
U utorak 3. prosinca u programu Poezija pitanje srca – Aljoša Pužar, dugogodišnji suradnik Sajma, voditelj Doručka s autorom, u Crvenom salonu Doma hrvatskih branitelja u 20 sati predstavit će svoju novu zbirku poezije „Pitanje nadležnosti“ ( Fraktura). S pjesnikom Aljošom Pužarom razgovarat će voditelj Aljoša Pužar. „Performans koji jedva čekamo“, najavljuje ekipa Sajma.
U subotu 7. prosinca u 21 sat u INK-u u programu Puna je Pula premijerno će biti izveden audio-vizualni performans „Propulzor. Partitura za brod Galeb“. Autori projekta su Alen i Nenad Sinkauz (glazba), Andrea Matošević (istraživanje, scenarij, tekstovi), Vladislav Knežević (scenarij, redatelj filma), Miodrag Gladović (višekanalni audio postav, oblikovanje zvuka) i Mario Kalogjera (montaža i obrada video sekvenci).
Performans “Propulzor” ispituje genetski kod broda Galeb. U kontekstu jugoslavenske politike nesvrstanih poznat je kao “brod mira”, u njega su utkane mijene u društveno-političkoj stvarnosti naših prostora, a zrcali i mikrokozmose Uljanika i Pule. „Propulzor“ ulazi u samu ontologiju antologijskog školskog broda Galeb, a kako u eseju koji prati performans piše Andrea Matošević, priča kaže da su mu upravo radnici Uljanika nadjenuli ime, a zapadna obala Otoka po njemu je dobila ime ‘Molo Galeb’. U realizaciji filma koji čini dio performansa korišteni su materijali iz zbirke Hrvatskog državnog arhiva.
Slavimo trideseti, koncertni je vrhunac ovogodišnjeg Sajma, a riječ je koncertu Ramba Amadeusa u petak, 6. prosinca u 21 sat na Portarati. Naravno, pozvana je cijela Pula. Veliko slavlje partnerski podupire Javna ustanova Pula Film Festival, a dio je programa Advent u Puli.
Program 30. Sajma dostupan je na web-stranici i društvenim mrežama Sa(n)jam knjige u Istri.